Å starte egen bedrift er en tidkrevende og kostbar prosess. Uansett hvilke varer eller tjenester som tilbys, ligger det et utall arbeidstimer bak enhver etablering. Det er viktig å ikke glemme at tiden er også en kostnad. Så snart bedriften er etablert må tjenestene markedsføres.
I løpet av de siste 15 årene har markedsføring gjennomgått enorme endringer. Nettannonser har overtatt en stor del av markedet for de tradisjonelle papirannonsene. De fleste bedrifter har websider, og markedsføring via sosiale medier som Facebook og Google er i ferd med å innta markedet.
Tradisjonell webside eller WordPress m/ blogg?
Jeg får ofte spørsmål om bedriften skal velge en tradisjonell nettside, eller en blogg. Det er ikke enkelt å svare på da det avhenger av hvor aktiv kunden selv er på nettet samt hvilket kompetansenivå kunden besitter. Endel bedrifter velger bevisst å la eksterne firmaer drifte sine websider, mens andre ønsker å være mer aktive selv og oppdatere jevnlig, for å holde kontakt med markedet. – Det er uansett viktig å være søkbar på Google, samt sørge for at bedriften kan nyttiggjøre seg funksjoner i Google, som Google Kart, Google Kalender, Google Analytics m.v. I tillegg er det et minstekrav at man kan legge inn/endre søkeord i malene. – Som nyetablert er det en rekke spørsmål man må ta stilling til, utgiftene ved etablering er store og de fleste ønsker ikke å pådra seg unødige kostnader.
Hvilken krav bør stilles ved valg av domeneleverandør?
Det er en rekke forhold det bør tas stilling til før man velger domeneleverandør, og det finnes et utall tilbydere på markedet med varierende pris. – Kvalitet avhenger av pris. Et webhotell er uansett ikke en stor kostnad, og ved å betale et par hundrelapper ekstra i året, kan dette være en lønnsom investering på lang sikt.
Hvis man skal lage en privat blogg som skal deles med venner og kjente, spiller det ikke så stor rolle. Men hvis man driver kommersiell virksomhet bør man på forhånd tenke nøye gjennom punktene jeg har satt inn i ovennevnte illustrasjon, samt velg en domeneleverandør som oppfyller alle kravene.
Alle som har egen nettside må heller ikke undervurdere viktigheten av support, da isør at domeneleverandøren tilbyr telefonsupport, samt rask respons. – De billigste leverandørene har ofte titusener av websider på sine servere, og det kan ta opptil 3-4 dager før de besvarer henvendelser. Som regel leverer de faste, malbaserte websider der personlige endringer/tilpasninger ikke er mulig. For Sissels Grafiskes vedkommende har det alltid vært avgjørende å ha en leverandør som gir telefonsupport, og som besvarer alle henvendelser raskt.
I de følgende plansjene har jeg forsøkt å illustrere hva man bør vektlegge før man inngår avtale om leie av domeneplass. – Å ta en rask telefon til en leverandør kan på sikt være lønnsomt, forutsatt at man vet hva man bør spørre om.
Klikk på miniatyrene for mer informasjon:
ISPHuset – WordPress – «One Click Installer»
ISPHuset har Oneclick-installer av WordPress på det nye kontrollpanelet (waff) (tilgjengelig fra uke 17, 2014). Det betyr at kunden kan gå inn på sitt kontrollpanel, klikke på en knapp, så starter installasjonsguiden.
Da kommer det en kort steg for steg guide der man skal skrive inn bruker/navn osv for å installere WordPress. – Svært enkelt og brukervennlig!
På ISPHusets webhotell mottar man også automatisk en epost med påminnelse om å oppdatere WordPress om den blir for gammel, slik at kundene slipper å logge inn som admin hele tiden og følge med om det er kommet ny versjon. Det er selvfølgelig best å logge inn og sjekke, men det er hyggelig med påminnelse i en travel hverdag. Sissels Grafiske AS er strålende fornøyd med ISPHuset, både pga. konkurransedyktige priser, men først og fremst setter setter jeg umåtelig stor pris på selskapets fantastiske serviceinnstilling.
Malbaserte websystemer – riktig løsning for bedriften?
En rekke leverandører tilbyr malbaserte løsninger. Fordelen med malbaserte løsninger er at man kommer raskt i gang, løsningene er enkle og brukervennlige – man kan legge inn tekst, bilder, flotte bildegallerier samt video. Menysystemet er enkelt å tilpasse/utvide, og man har raskt siden oppe på nettet. Malbaserte løsninger passer utmerket for privatpersoner som skal opprette en blogg/webside for å dele bilder og tekst med venner og familie.
Men billigløsningene er ikke en gratistjeneste, årlige kostnader kan ofte overstige det man betaler til en leverandør som gir støtte for FTP og MySQL. Billigløsningene har som regel en abonnementtjeneste som automatisk fornyes, slik at den årlige kostnaden kan bli relativt høy. Man har ikke begrensning på plass, men enkelte leverandører setter en grense på 40 sider og 300 bilder, noe som er lite. Mot ekstra betaling kan man få endel ekstra; 20 sider, 200 bilder, 20 min til video.
Begrensningene ved slike systemer er at de ikke støtter FTP eller MySQL. De tillater heller ikke at man gjør endringer i HTML-koden dersom man eksempelvis ønsker å legge inn søkeord for å bli mer synlig på Google.
Nedreskodje Gard – Når livet skal nytast
En av Sissels Grafiskes kunder, Nedreskodje Gard, har laget en fin webside ved hjelp av malbaserte systemer. Gården er presentert ved flotte bilder, bildegallerier og videosnutter. Oversiktlig og greit. Problemene meldte seg når de ønsket å legge inn søkeord, samt bruke siden mer aktivt overfor kunder ved å legge inn Google Kalender m.m.
Trude Haanes og Bjørn Nedreskodje, som eier og driver Nedreskodje Gard, har lagt ned et imponerende restaureringsarbeid på den historiske gården. Løa er bygget om til festlokale og leies ut til konfirmasjoner, merkedager og firmasammenkomster. – De har også lagt til rette for kurs-/konferansevirksomhet.
Link til Nedreskodje Gard: nedreskodje.com/
Klikk på miniatyrene for å se flere bilder av den flotte gården. Enjoy!
Anbefaler også å se den interessante vidoen der Bjørn Nedreskodje forteller om gården. Videoen er produsert av hans dyktige venn, Dagfinn Lillebø, som er et unikum innen bildebehandling og videoredigering.
Hilsen Sissel